Blog Archive

About Me

Mijn foto
heike
Rustig, zachtaardig maar soms ook fel en boos! Mama van het liefste meisje ter wereld, Sam...
Mijn volledige profiel tonen

Vogelbescherming

Vogelbescherming
Jij toch ook?
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers


Voor altijd in mijn hart...
maandag 3 november 2008

PostHeaderIcon 10 kleine kuikentjes


Vandaag weer een bijzondere vondst gedaan...


Tussen de middag werd me verteld dat er ergens bij de school kuikentjes aan het piepen waren. Ik wist dat er nog een moederkloek rond liep met twee redelijk jonge kuikentjes en ging ervan uit dat ze moeder uit het oog verloren waren. Maar nee, ze liepen samen met moeder kip te scharrelen en ik zag of hoorde niets. Voor de zekerheid toch maar even de weg opgelopen en toen hoorde ik een gepiep van jewelste, snapte niet waar het vandaan kwam. Even de oren goed gespitst en ik kon het niet geloven, het gepiep kwam van het kerkhof. Dat ligt aan de achterzijde van de school en is omheind met een hoge stenen muur, die helemaal dicht gegroeid is met klimop. Ik ontdekte een gat in de klimop-haag en als ik op mijn tenen ging staan kon ik net met mijn hand erin. Ik voelde zachte bolletjes, het gepiep deed mensen die op het kerkhof waren opkijken en ik graaide met mijn hand 10 kuikentjes uit het 'nest'. Moeder kip had haar eieren blijkbaar in een verlaten merelnest gelegd en nu zaten daar dus hoog en droog, maar vooral koud en hongerig, 10 kuikentjes. Als bij wonder pasten ze alle 10 in mijn handen en er doken er een paar in de sjaal die ik omhad. In school een doos genomen, even rondgekeken of ik ergens een kipje zag lopen dat op zoek was naar haar kroost, maar niets... Ze buiten laten was geen optie, ze zouden de nacht niet overleven en ik kon niet anders dan me voor de zoveelste keer ontfermen over een familie kuikens. Twee van hen waren echt onderkoeld en hun kopjes hingen er maar slapjes bij. Thuisgekomen ORS (Oral rehydration solution) gemaakt, met een klein spuitje toegediend en daarna samen in een ruime kooi met lamp gezet. De warmte, de ORS en een schaaltje eten deden wonderen en even later liepen ze gezellig te scharrelen.

Na het eten gingen ze samen hun bedje in...

0 reacties: