Blog Archive

About Me

Mijn foto
heike
Rustig, zachtaardig maar soms ook fel en boos! Mama van het liefste meisje ter wereld, Sam...
Mijn volledige profiel tonen

Vogelbescherming

Vogelbescherming
Jij toch ook?
Mogelijk gemaakt door Blogger.

Volgers


Voor altijd in mijn hart...
maandag 20 oktober 2008

PostHeaderIcon Daar gaat hij


Gisteren om 19u werden zo'n 10 uilen vrijgelaten bij de Wulp in Neerpelt. Sil Janssen van het Natuurhulpcentrum gaf eerst een woordje uitleg en zo konden we vernemen dat de jonge uilen nu het best vrijgelaten konden worden omdat ze nu makkelijker muisjes kunnen vangen op de kale velden. In hun vliegkooien kregen ze ook al levende muizen maar in de vrije natuur zullen ze toch iets meer hun best moeten doen vooraleer ze er ook daadwerkelijk eentje gevangen hebben.
Enkele kerkuilen, bosuilen en ook een ransuil kregen de vrijheid. Mooi om te zien hoe ze soms aarzelend wegvlogen, niet omkijkend, maar de verworven vrijheid strelend met hun grote vleugels. Sil vroeg vriendelijk om het een moment stil te maken, zodat we konden horen dat uilen zo goed als geen geluid maken bij het vliegen. Geen flapperende vleugels en dat is maar goed ook, anders zouden alle muizen wegrennen bij het horen overvliegen van zo'n uil.
Mijn bewondering voor het werk van de mensen van het Natuurhulpcentrum is groot, en deze zondag was dus een vrijdag voor de jonge uilen die bij hen op krachten zijn gekomen. Omdat ze geringd zijn kan het gebeuren dat één van hen later nog eens opduikt in het Natuurhulpcentrum, maar liever natuurlijk niet.

0 reacties: